hörinää - saako mun hevosia komentaa?



Viikonlopun ihana päivä Tiu Similän kurssilla herätti minussa kysymyksen -
saako mun hevosia komentaa?

Tiu teetti meillä ihmisillä (10kpl) ryhmätehtäviä ja peilasi sitten ryhmän toimintaa ja tehtävän suorittamista hevosten kautta. Ja nepä tietty ovatkin ihan loistavia kehonkieleen ja intentioon reagoigia.
Eräässä tilanteessa sitten aika sekamelskan jälkeen muutama ihminen alkoi tehdä selkeitä suunnitelmia, miten annettu tehtävä suoritetaan. Tämä näkyi heidän kehonkielessään sillälailla, että vapaana olevat hevoset, ensimmäisenä Arda, lähtivät pois tilanteesta. Huomasin sen, ja sanoin jotain, että älkää jahdatko sitä. Tiu ihmetteli tätä myöhemmin, eikö sun hevosia saa komentaa?

Myöhemmin aloin itse miettiä, minkälaista suhdetta hevosiin haluan rakentaa?
Minkälaista asennetta haluan opettaa?




















Minulle hevonen on ensiksi ystävä, sitten ystävä, jonka kanssa voi harrastaa yhdessä ja myös työkaveri. Ystäväni ei siis ole ihminen, vaan hevonen, equus caballus.
Meillä on kuitenkin paljon yhteistä; tunteita ja tarpeita, kuten vaikkapa ilo, nautinto, suru, nälkä, lepo, oma tila, uteliaisuus, leikki, pelko, stressi, kosketus....
Muutama suuri asia on myös erilaista - hevosen iso koko, joka voi olla ihmiselle todellinen fyysinen vaara, hevosen ja ihmisen erilainen kognitio, ja myös tosiasia, että enhän voi todella tietää, mitä hevonen minusta ja puuhistani ajattelee.
Ja kun kerran olen hevosen omaksi ottanut, minulla on myös vastuu sen hyvinvoinnista, aina viimeiseen päivään.

Mutta haluanko komentaa? Millaisissa tilanteissa meidän lauman hevoset komentavat toinen toisiaan?
Ensiksi mieleen tulee "resurssien puute" - ruuasta ainakin joskus kilpaillaan (meillä ei ole vapaata heinää) ja joskus vesipisteellä on selkeä jono. Omat hevoset kilpailevat joskus minusta, ja myös lisääntymiseen liittyvä käytös - ruunat joskus kilpailevat, kun joku tammoista on kiimassa. Ainakin näissä tilanteissa olen nähnyt selkeää hevosten keskeistä komentamista. Mutta liittyvätkö nämä mitenkään minun ja hevosen väliseen kommunikaatiotilanteeseen? Ainoastaan oman tilan haluan tarvittaessa päättää, vaikka sitten komentamalla!

Mitä sitten toivon yhteistyöltä?
Että ystäväni ei tarvi elää eikä toimia pelon eikä vaatimuksen kautta.
Että maltan aloittaa aikomuksesta, pienimmästä mahdollisesta yhteisestä tekijästä, annan aikaa ja kuuntelen hevosen vastausta.
Että osaan auttaa ja opettaa hevosystävälleni ne taidot, joita se täällä meidän ihmisten maailmassa tarvitsee. Vaikka, että madotus on mukavaa, talutus yhdessä kulkemista ja ratsastus inspiroiva ja hyvinvointia edistävä jumppatunti.
Että oma kehoni ja intentioni tuntuu miellyttävältä, että voin esittää pyyntöni selkeästi ja olla johdonmukainen ja turvallinen.
Että saan hevoseni kanssa opettaa ihmisille edes aavistuksen hevosen herkkyydestä ja yhteistyöhalusta.

Ja että oma tilani on minun. Silloin mun hevosia saa komentaa, sitten lopulta :)



Kommentit